Marknadsföring med Instagram – 5 Grymma Tips!
När Facebook köpte Instagram 2012 skapade detta ett massivt uppsving för kanalen med 300 miljoner användare, 30 miljarder delade bilder och ca 70 miljoner publicerade bilder per dag
Instagram engagerar människor på ett sätt varken Facebook eller Twitter lyckas med eftersom mediet bild i större utsträckning skapar en känslomässig anknytning till varumärket
Så hur kan varumärken börja bygga en Instagram närvaro? Och hur ska man börja samarbeta med anhängare att öka försäljningen?
5 über tips för att maximera nyttan med instagram
1. Glöm aldrig Hashtag!
Hashtags är nyckeln till att nå potentiella kunder och kunder på Instagram.
Du kan kategorisera sina bilder och videoklipp med hjälp av relevanta hashtags, som hjälper dina bilder och videoklipp visas i levande flöden.
Genom att använda hashtags, kan du driva trafik till din Instagram profil, där du kan använda tex. en profillänk för att driva trafik till din hemsida eller ett introduktionserbjudande.
Tex: Driver du en järnaffär och vill lägga upp bilder på Instagram: hashtagga bilderna med tex #hammareochspik #powertools etc.
2. Hitta dina ”Influencers”
Tex:
SHREDZ omsatte 90.0000 i 2012, men efter att samarbeta med en fitness modell, Paige Hathaway, hoppade varumärket till $ 5 miljoner i bruttointäkter i slutet av 2013.
SHREDZ har uppnått dessa siffror med bara ett litet team och digital marknadsföring. I början av partnerskapet hade Hathaway hade 8000 följare; hon har nu vuxit till över 1,8 miljoner i ett spann på tre år.
3. Integrera dina kontakter från andra kanaler
Det första steget är att exportera en lista över alla kund telefonnummer och kontaktuppgifter från databasen eller CRM. Ta denna lista och importera dem som kontakter till ditt Gmail-konto. Sedan importera dessa telefonnummer och kontaktinformation från Gmail till en smartphone och logga in på ditt Instagram-konto på telefonen.
Därifrån använder Instagram är ”följa alla kontakter” -funktionen, som kommer att söka efter någon av dina kontakter på Instagram och sedan kan du välja att följa dem.
På detta sätt hittar du snabbt ut till en stor mängd nya intressanta profiler.
4. Integrera Instagram innehåll med e-post
Instagram och e-postmarknadsföring vara en riktigt kraftfull kombination.
Om du inbäddar levande Instagram innehåll kring ett varumärkes hashtag, kan du effektivisera processen genom att erbjuda bilder tagna av kunder till människor som funderar på en produkt eller tjänst. Detta gör e-post mer engagerande och produkten mer tilltalande.
Hyatt, till exempel, har använt Instagram i e-postkampanjer för att presentera de senaste Instagram foton från dess egenskaper för att ge nya gäster en inblick i vad de kan göra under sin vistelse.
Detta leder till en mer konkret bild av vad produkterna och tjänsterna kan hjälpa kunderna med.
5.Engegemang
Instagram är kungen av engagemang. Genom kraften av hashtags, påverkare och mer, är det möjligt att vända Instagram till en kraftfull kanal för både lead generation och kundens engagemang.
Det bästa är att allt du behöver för att komma igång är telefonen och en bild.
Ett sista tips vi vill skicka med er är: tänk långsiktigt, ingen får 100 000 följare på en vecka, kontinuitet, kvalitet och ihärdighet tror vi är framgångsingredienser.
<3 Webbhjältarna