Topp 5 mobila webbplatser 2018

Att surfa på mobilen tillhör vanligheten idag och under 2017 använde 85 % av Sveriges befolkning internet i sina smartmobiler. Vill du veta mer om utvecklingen läs här. När man anpassar sin sajt till mobila enheter är det viktigt att besökaren direkt förstår vad företaget gör. Eftersom man har en liten skärm att anpassa sig till bör man endast hålla sig till det mest väsentliga, med kontaktuppgifter och priser tydligt direkt på startsidan. Som besökare lockas man av en mobilsajt som är rakt på sak med tydligt budskap och call-to–action. På mobila webbplatser ska man minska innehåll av mindre betydelse och göra det enkelt för besökaren att navigera och veta vart man ska. Företagsnamnet ska vara länkat och man ska kunna komma tillbaka till startsidan på ett klick. Det ska vara lätt att se sidan på mobilen även om man är ute i solen. Färg på texten ska ha så stor kontrast mot bakgrunden som möjligt så det är lätt att läsa i dagsljus.

5 av de bästa mobila webbplatser 2018 utan inbördes ordning

 

 

 1. SJ

I kategorin resesajter har SJ vunnit Sveriges bästa webbsajt 2018. De är tydliga med helt rätt gränssnitt och visare upp de mest intressanta länkarna överst, följt av nyheter med pris och sedan call to action.

 

2. WordPress

Redan den första meningen beskriver vad WordPress gör. Nedan följer ett bra fotoexempel på hur den färdiga produkten kan se ut. Slutligen visar de sin trovärdighet med en del av de största kunderna de har.

 

3. Netflix

Netflix börjar med en lockande call to action med tydliga knappar om pris och kontaktuppgifter.

 

4. Årstiderna

Årstiderna är tydliga med vad de gör och man kan klicka sig vidare direkt till deras produkter och priser. Sidan har lyckats bra med den vackra visuella upplevelsen.

 

5. Pinchos

Pinchos har också satsat på den visuella upplevelsen där man inte behöver scrolla neråt förrän man väljer vilken länk man vill klicka sig vidare på i menyn. Den är otroligt lättanvänd. Checklista för en bra mobil webbplats

  • Enkel med tydligt budskap om vad företaget gör
  • Var noga med färgpaletten
  • Stora knappar och lättnavigerad
  • Texten ska vara kortfattad och läsbar utan att behöva förstora
  • Kontaktinfon ska vara svår att missa
  • Organisera ditt innehåll med det viktigaste först
  • Minska ner på det mindre väsentliga
  • Ett klick ska navigera användaren till startsidan

Läs vidare om En hemsida för alla enheter. Nyfiken på att veta mer? Tveka inte att höra av dig till oss.