Webbhjältarna frågar sig: Vad googlar Sverige på?

Google är vårt nutida bibliotek. Man kan gå så långt som att säga att det är världens
bibliotek. Det är den i särklass mest populära och använda sidan på internet och det är där
vi får mycket av vår dagliga information ifrån.

Google sorterar upp all befintlig text som finns på nätet som matchar det du söker på.
Eftersom att all information lagras, så kan man därmed genom att skriva en enkel bokstav se
vad det mest populära som andra har sökt på är. Detta är förstås under förutsättningarna att
du har raderat din egna sökhistorik först.

Så genom att i sökfältet skriva bokstäver och ord så kan du få fram dem mest vanliga
sökningarna på nätet, i ditt land. Detta kan vara något väldigt roligt att utforska eftersom att
alla möjliga ämnen och de ovanligaste (synnerligen ändå vanliga) ämnena kan dyka upp.

Väljer man att t.ex skriva bara bokstaven ä i sökfältet så får man fram sökresultaten äggröra,
äppelpaj, äntligen hemma och ägglossning. Till skillnad från många andra bokstäver där de
vanligaste sökresultaten som dyker upp är företag, så kan man därmed dra slutsatsen att ett
stort företag hade kunnat gynnas av att döpa sitt företagsnamn på Ä, på Google då förstås.

Söker man på ‘’jag är’’ så får man fram sökresultaten jag är här, jag är inte perfekt tyvärr, jag
är gud, jag är muslim. Varav det tredje alternativet säkerligen kan kopplas till standup
komikern Marika Carlssons senaste show, och inte någon världsomvälvande
personlighetskris.

Eftersom att många använder google till att ta reda på saker och ting börjar en hel del
sökningar med ‘’vad betyder’’ följt av det man vill veta innebörden av.

Använder man sig då utav Google Trends och kollar efter de mest ökade ‘’vad betyder’’
sökningarna under de senaste 12 månaderna så kommer man fram till att de 3 mest
uppåtgående sökningarna är följande:

1. ‘’Vad betyder brexit’’
2. ‘’Vad betyder timglaset på snapchat’’
3. ‘’Vad betyder tui’’ (Fritidsresors nya namn.)

Vad man kan dra för slusats av detta är att sökresultaten är helt logiska. Det är stora ämnen
och företag som berör många personer. Det andra mest vanliga sökresultatet kanske kan
vara lite förvånande för många. Men om man tänker på hur många som har smartphones
samt hur ofantligt populära dessa alternativa sociala medier är bland unga, och hur mycket
tid många utav dem lägger på det varje dag så kan man snabbt förstå varför just detta
sökresultatet har kunnat vara så populärt med en ofantligt snabb ökning i antal sökningar när
denna nya funktion implementerades.