När vi pratar webbaserad MARKNADSFÖRING med kund…

Brukar orden SEO, SEM och SEA resultera i en hel del förvirring och behov av förtydligande, så idag tänkte vi dra igenom vad dessa förkortningar innebär för att öka lönsamheten för ditt företag.

SEM – Search Engine Marketing, Sökmotorsmarknadsföring [övergripande term som innefattar både SEO och SEA]

SEM innefattar både SEO och SEA som vi nedan dyker in djupare på.

SEO:  Search Engine Optimization, Sökmotorsoptimering [klättra på google]

Kortfattat brukar detta beskrivas som arbete för att indexera sin hemsida höge vid sökmotorssökning (Googling). Detta kan delas in i organisk ökning, det vill säga ökat sökresultat du inte betalar för – kortfattat och förenklat – det innehåll som genom sökmotorernas algoritmer genererar en högre sökträff

Exempel 1 : Ett företag från Jönköping vill synas högre upp på Google.se under sökorden ”marknadsföring”, ”sociala medier” och ”digitalisering”. De anlitar en skribent av oss som publicerar 4-5 nyhetsinlägg i veckan till deras hemsida och sociala medier, detta leder till en ökad trafik och högre indexering på Google.

Fakta: 90 % av alla klick går till de tre översta träffarna på första sidan av sökresultatet.

SEA – Search Engine Advertising, Sökmotorsannonsering [tex Google Adwords]

Innebär betald annonsering via till exempel Google Adwords. En vanlig missuppfattning med detta är att det i sig själv generera bättre resultat en organisk resultat. Detta är fel organiska sökresultat (resultat du får av att skapa innehåll) klår alltid köpt resultat. Däremot är betald marknadsföring en nödvändighet inom branscher med hög konkurrens där ditt företag behöver synas högst upp men då i kombination med organiska resultat. SEA är ett otroligt bra komplement för att ”sammansvetsa” allt ditt företags innehåll och kanalisera detta till de sökord ni verkligen ni vill nå ut på.

Exempel 2 : Företaget från exempel 1 når via en offensiv strategi för att nå ut med innehåll en andraplats på sökmotorns första sida, de väljer i det här läget att komplettera sin strategi för att öka och gå om sin huvudkonkurrents organiska resultat med betald annonsering. Detta självklart i  kombination med fortsatt organisk tillväxt.

Fakta: 78 % av alla sökningar av lokala företag gjorda genom mobilen resulterar i ett köp

Sammanfattning

Hur ditt företag syns är direkt förknippat med hur mycket du kommer omsätta, att ha en genomtänkt tanke med det innehåll ditt företag publicerar och hur ni vill synas är en framgångsfaktor.

”Jag har så mycket att göra att jag inte hinner” hör vi ofta när vi pratar med kund, detta är helt OK, men be då om hjälp, för de flesta tackar inte nej till ökad omsättning.

webbhjältarna – Jönköping – göteborg – din partner för sökordsoptmiering, synbarhet, hemsidor, appar och skribenter.